تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند
سرخط خبرها

مبلغ و زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست

  • کد خبر: ۲۱۰۰۵۸
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
مبلغ و زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: هنوز رقمی اعلام نشده است اگر رقم عیدی اعلام شود ما نیز آن را اعلام می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، میرهاشم موسوی روز یکشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها با تبریک ایام دهه مبارک فجر اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه بیمه، ۲۰ درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشتند و در آن زمان جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر بود در حالی که امروز بالغ بر ۷۴ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند.

وی افزود: در حوزه بیمه‌های درمانی با دستوری که سال قبل و اوایل امسال توسط آیت الله رئیسی صادر شد، ۱۰۰درصد مردم از دهک‌های پایین درآمدی از بیمه سلامت و درمان برخودار شدند و بدون دریافت هزینه از آن‌ها در برابر مشکلات درمانی حمایت می‌شوند همچنین در حوزه بیمه‌ای ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند که ۱۶میلیون بیمه شده اصلی، ۲۳ میلیون نفر تبعی و هشت میلیون هم بازنشسته هستند.

رییس سازمان تأمین اجتماعی گفت: اکنون در سازمان تأمین اجتماعی ۴۰۴ مرکز تخصصی و فوق تخصصی، بیمارستان و مرکز درمانی در کشور فعالیت دارند و خدمات بسیار خوبی ارائه می‌دهند؛ در حالی که پیش از انقلاب فقط ۲۰ مرکز درمانی فعال بود.

موسوی گفت: سازمان تامین اجتماعی در ۹ هلدینگ تخصصی سرمایه گذاری کرده است و در اقتصاد کلان و خرد فعال هستیم همچنین اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه کوچک و متوسط تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد و در شرایط مختلف کنار آن‌ها هستیم بهطوری که در بخشودگی جرایم در سال جاری، ۲۶ هزار کارگاه از شرایط تعدیلی استفاده کردند و ۱۰ هزار میلیارد تومان تقسیط بدهی برای آن‌ها انجام شده است.

وی افزود: به طور متوسط روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت سرپایی در حوزه درمان توسط مراکز درمانی تامین اجتماعی ارائه می‌شود همچنین در خدمات بستری نیز حدود ۱۳ هزار خدمت به صورت روزانه در بخش‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

موسوی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل اساسی در حکمرانی، مربوط به صندوق‌ها است و به عنوان چالش‌هایی مطرح هستند که در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم راهکار‌هایی برای مبارزه با این چالش‌ها مطرح شد. اعتقاد داریم برخی صندوق‌ها با چالش روبرو هستند، اما چالش سازی و بحران سازی را قبول نداریم. صندوق‌ها هم مانند انسان هستند و دوران‌های مختلفی را طی می‌کنند، اما مهم این است که چگونه با آن‌ها برخورد کنیم.

وی با اشاره به ناترازی و کسری شدید در صندوق‌ها گفت: چهار تا پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و پیش از این استقراض بی رویه صورت گرفته بود و به جای این، تلاش کردیم تا بتوانیم با راهبرد درست بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض بی رویه از بانک رفاه را پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی یکی از مولفه‌های موثر در عملکرد صندوق‌های بازنشستگی را ضریب پشتیبانی دانست و توضیح داد: در دهه ۶۰ ضریب پشتیبانی ۱۱ و این شاخص در دهه ۹۰ به حدود ۶.۵ کاهش یافت و در ابتدای دولت سیزدهم به عدد ۴ و نیم رسید.

موسوی به موضوع افزایش سن بازنشستگی اشاره کرد و افزود: افزایش سن بازنشستگی حالت اختیاری دارد و انگیزه‌ای برای ادامه کار ایجاد می‌کند؛ هرچند اصلاحات ضروری است و باید بیشتر باشد، اما باید شرایط واقعی درنظر گرفته شود.

حدود ۵۳ درصد از بازنشستگی‌ها پیش از موعد است 

وی افزود: حدود ۵۳ درصد از بازنشستگی‌ها پیش از موعد است. متوسط بهره‌مندی در صندوق‌های مختلف ۱۲ تا ۱۴ سال و متوسط در صندوق تامین اجتماعی حدود ۲۲ تا ۲۳ سال است و این موضوع بار مالی بسیاری را برای صندوق ایجاد کرده است.

موسوی با تاکید بر اینکه فقدان اصلاحات چالش‌هایی را برای صندوق‌های بازنشستگی ایجاد کرده است، گفت: نبود اصلاحات نیز صندوق را با مشکل روبرو کرده است. سن امید به زندگی پیش از انقلاب ۵۵ سال و امروز به ۷۶ سال رسیده است و اخیرا با اجماع حاکمیتی اصلاحات جزئی در سن و سابقه صورت گرفته است. اعتقاد دارم این اصلاحات اختیاری است و این اقدام تغییر زیادی در صندوق‌ها و مثبت شدن روند نخواهد گذاشت.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به توسعه پوشش بیمه‌ای اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و حدود ۷۳همت از این محل درآمد بیمه‌ای کسب شد که این میزان معادل هفت سال بیمه شده در دولت قبلی است.

حقوق و مستمری را بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی پرداخت کرده‌ایم 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ۱۰ ماه از سال سپری شده است و حقوق و مستمری را بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی پرداخت کرده ایم و ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته‌ایم همچنین ۱۰ همت اعتباری موقت برای پرداخت هزینه‌های درمانی از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم.

موسوی گفت: دولت ۷۰ همت را از بدهی‌های خود پرداخت کرده است و برای امسال ۷۰ همت در واگذاری‌های صورت گرفته و یکی از بنگاه‌ها که کشتیرانی بود در حال انجام واگذاری است. دولت سیزدهم ۲۴۰ همت بدهی‌های انباشته شده را پرداخت کرده است و این اقدام بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به طلب‌های سازمان تأمین اجتماعی گفت: طلب‌های این سازمان از کارفرمایان حدود ۴۷ همت است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: این سازمان راهبرد‌های توسعه پوشش بیمه‌ای، توانمندسازی صندوق‌ها، توسعه خدمات کمی و کیفی، مباحث هوشمندسازی و سرمایه گذاری را دنبال می‌کند.

مبلغ و زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان معلوم نیست

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره زمان پرداخت «عیدی» بازنشستگان گفت: هنوز رقمی اعلام نشده است. اگر رقم عیدی اعلام شود ما نیز آن را اعلام می‌کنیم، اما همه تلاش این است که عیدی را در زمان مناسب به دست بازنشستگان برسانیم و اولویتی به جز پرداخت حقوق و عیدی در این دو ماه اخیر نداریم.

بدهی ۹۳ همتی کارگاه‌ها و کارفرمایان به تامین‌اجتماعی 

موسوی در ادامه به طلب‌های سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان اشاره کرد و افزود: طلب‌های سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان حدود ۴۷ همت است، اما در مجموع بالغ بر ۹۳ همت از کارگاه‌ها و کارفرمایان طلب داریم و می‌خواهیم این افراد کمک کنند تا تعهدات خود را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سال آینده وضع سازمان تامین اجتماعی پایدارتر خواهد بود، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در بخش‌های کسب و کار بالغ بر ۱۷۰ هزار بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم، گفت: ماهانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری است که سالانه معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است. به عبارتی دیگر علاوه بر اینکه بدهی کلان تسویه شد، در انجام تعهدات دیگر نیز توسعه خدمت اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: از آغاز فعایت دولت سیزدهم ۳۳ مرکز درمانی تکمیل و راه اندازی شده است و ۱۳۳ طرح درمانی را در حال طراحی، توسعه و ایجاد داریم.

موسوی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۶۰۹ میلیارد تومان برای طرح‌های بیمارستانی هزینه شد، افزود: این رقم در سال ۱۴۰۰،۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۱ نیز ۲۳۵۰ میلیارد تومان در این طرح‌ها هزینه کردیم.

وی درباره تعرفه‌های قرارداد و پرداختی‌ها نیز اظهار داشت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم حدود هشت ماه با مراکز طرف قرارداد درمانی فاصله پرداخت داشتیم و بدهی بالغ بر ۱۳ تا ۱۴ همت بود. سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹، ۱۷ همت به مراکز درمانی پرداختی داشت. در سال ۱۴۰۰، ۲۱.۵ همت و در سال ۱۴۰۱، ۴۱ همت به طرف‌های قرارداد پرداخت انجام شد و تاکنون ۴۶ همت در سال جاری به مراکز طرف قرارداد پرداخت کرده‌ایم.

موسوی رقم برآوردی بدهکاری به مراکز درمانی، منهای طرح دارویار را همان رقمی که سال ۱۴۰۰ سازمان را تحویل گرفته است اعلام کرد و گفت: یعنی ۱۳ تا ۱۴ همت بدهکار مراکز طرف قرارداد هستیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه در زمینه امور درمانی در کنار وزارت بهداشت بودیم، افزود: در طرح دارویار، دارو‌های جدیدی تحت پوشش بیمه قرار گرفت. سازمان تامین اجتماعی این دارو‌ها را تحت پوشش بیمه خود قرار داد و تامین مالی حدود ۴۰۰ قلم طرح دارویار از طریق بیمه‌ها انجام شد و تامین اجتماعی در سیستم خود این اقلام را اعمال کرد.

ادامه دارد..

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->